Dieet schema

Alles wat je wilt weten over ons dieet schema. Met zorg samengesteld.

Dieet schema

Dieet schema: stel deze zelf samen en je gaat kilo’s afvallen

Wil je gezond afvallen met een dieet? Dan raden we je aan om dit met een dieet schema te doen! Een dieet schema is een handig overzicht van wat je mag eten op een dag gedurende een periode. Een dieet schema geeft hierdoor veel houvast. Je weet precies wat je van tijd tot tijd mag eten en het doel van een dieet schema is om af te vallen, zonder dat je honger moet lijden of last krijgt van een jojo-effect. Je krijgt door een goed dieet schema voldoende voedingsstoffen binnen om vet te verbranden.

Je kan hier bij AfvallenZonderSportschool.nl zelf een dieet schema samenstellen. Zo kan je zelf kijken wat je lekker vindt en wat niet. Ideaal dus!

Een dieetschema is ideaal

Een dieet schema is ideaal voor mensen die af willen vallen. Misschien heb je al een tijdje last van overgewicht en probeer je allerlei diëten om af te vallen. Of het zogenaamde jojo-effect treedt op en je bent ontzettend aan het schommelen met je gewicht en raak hierdoor moedeloos. Dat kan heel demotiverend werken natuurlijk. Want waarom zou je je weer aan een dieet wagen als je het gevoel hebt dat het toch niet werkt? Je kan verderop precies lezen waarom het dieet schema anders is dan alle andere manieren van afvallen.

Vertrouwd dieet schema

Door zelf in te voeren wat je lekker vind. Wij maken een perfect schema voor jou!

Verbrand vet en buikvet vrij snel

Ook als je vet wil verbranden en af wil van het buikvet is een dieet schema ideaal. In het dieet schema staan veel etenswaren die ervoor zorgen dat je vet gaat verbranden. Dus je krijgt en wat minder calorieën binnen en die voedingsstoffen zorgen er ook voor dat je vet gaat verbranden. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je spiermassa niet aangetast wordt. Wat je vaak ziet in diëten is dat niet alleen het vet verdwijnt, maar ook de spiermassa. Dat betekent simpelweg dat je veel te weinig calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt en je lichaam je spieren gaat afbreken voor energie.

Je moet dit echt voorkomen, want dit is echt heel slecht voor je gezondheid. Je gaat je snel slap en energieloos voelen. Dat betekent dus dat je lichaam veel te hard moet werken om ergens de verbranding vandaan te halen. Het is zelfs zo dat je hersenen minder scherp werken als je op deze manier afvalt! Het is heel slecht voor de concentratie.

Waar bestaat het dieet schema uit?

Het dieet schema van AfvallenZonderSportschool.nl bestaat uit 6 pagina’s:

1. Introductie en berekeningen
2. Algemene tips
3. Het op maat gemaakte schema
4. Variaties toepassen 1
5. Variaties toepassen 2
6. Kalender afvinken (6 weken)

Verbrand vet en buikvet vrij snel

Ook als je vet wil verbranden en af wil van het buikvet is een dieet schema ideaal. In het dieet schema staan veel etenswaren die ervoor zorgen dat je vet gaat verbranden. Dus je krijgt en wat minder calorieën binnen en die voedingsstoffen zorgen er ook voor dat je vet gaat verbranden. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je spiermassa niet aangetast wordt. Wat je vaak ziet in diëten is dat niet alleen het vet verdwijnt, maar ook de spiermassa. Dat betekent simpelweg dat je veel te weinig calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt en je lichaam je spieren gaat afbreken voor energie.

Je moet dit echt voorkomen, want dit is echt heel slecht voor je gezondheid. Je gaat je snel slap en energieloos voelen. Dat betekent dus dat je lichaam veel te hard moet werken om ergens de verbranding vandaan te halen. Het is zelfs zo dat je hersenen minder scherp werken als je op deze manier afvalt! Het is heel slecht voor de concentratie.

Je gezondheid staat voorop

Bij een dieet schema staat je gezondheid voorop. Het uitgangspunt is dat je op deze manier gezond kan afvallen, zonder dat je je lichaam schade toebrengt. Iedereen wil snel afvallen en zo snel mogelijk resultaat zien. Maar dat betekent nog niet dat dat altijd goed is als je heel snel afvalt. Om een jojo-effect te voorkomen kan je er beter voor zorgen dat je nieuwe eetgewoontes aanleert in plaats van dat je je af en aan uithongert. Een dieet schema geeft veel houvast en kan je hierbij helpen. Het weergeeft duidelijk wat je op welk moment mag eten. En datgene wat je mag eten zorgt ervoor dat je dus niet met dat hongergevoel zit. Zo voorkom je ontzettend veel frustratie en demotivatie.

Wat zijn eiwitten en gezonde vetten

Eiwitten en gezonde vetten zijn een groep producten die erg goed zijn voor het lichaam. Je lichaam haalt hier de juiste en bruikbare voedingsstoffen uit. Eiwitten en gezonde vetten zitten in bijvoorbeeld groeten, fruit, noten, vlees en vette vis. Deze eiwitten en gezonde vetten zorgen er ook voor dat je meer vet verbrandt. In een dieet schema wordt dus de focus gelegd op voedsel die eiwitten en gezonde vetten bevatten. Koolhydraten zie je veel minder terugkomen in een dieet schema, omdat de (snelle) koolhydraten dus kunnen zorgen voor een toename van vet in het lichaam.

Eet zes maaltijden per dag

Om ervoor te zorgen dat het dieet schema succesvol is, moet je ervoor zorgen dat je zes maaltijden per dag eet. Drie wat grotere maaltijden en drie kleinere maaltijden. Er zijn ontzettend veel diëten online te vinden waarin wordt aangeraden om af en toe een maaltijd over te slaan. Die diëten zeggen dat je op deze manier minder calorieën binnenkrijgt en dit dus bevorderlijk is voor het afvallen. Echter zal je dan in de meeste gevallen met zoveel honger zitten, dat het veel verleidelijker wordt om ongezond te gaan snacken. Je bloedsuikerspiegel daalt namelijk heel erg als je een maaltijd overslaat en hierdoor ontstaat het craving gevoel. Niet goed dus! Zorg dat je je houdt aan zes maaltijden per dag. Wanneer je regelmatig en consistent eet gaat ook je stofwisseling omhoog en verbrand je veel en veel sneller de calorieën.

Koolhydraatarm dieet

Er zijn een aantal kenmerken van een gezond dieet schema. Deze kenmerken zorgen ervoor dat je op een gezonde manier kan afvallen. Een eerste kenmerk is dat een dieet schema weinig koolhydraten bevat. Maar wat zijn dan precies koolhydraten?

Koolhydraten zijn eigenlijk simpelweg suikers. Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in suiker en dat geeft je energie. Koolhydraten zitten in bijvoorbeeld granen, suikerproducten en rijst. Het probleem met koolhydraten is dat je goede en slechte koolhydraten hebt. Dat betekent dat bij een grote hoeveelheid slechte koolhydraten, je lichaam veel te veel suiker opneemt in het lichaam en je hierdoor in gewicht toe kan nemen.

Deze suikers zijn snelle suikers. Dat betekent dat je er heel veel van kan eten, zonder dat je snel een verzadigd gevoel hebt. En daar zit het gevaar van het eten van koolhydraten! Als je net de verkeerde binnen krijgt, blijf je dooreten en neemt je gewicht toe. De suikers worden omgezet in vet en hierdoor krijg je het zogenaamde buikvet of het vet slaat zich op in andere delen van je lichaam. Voorbeelden van typisch snelle suikers zijn pizza en pasta bijvoorbeeld. Je zit misschien even vol, maar al snel heb je een volgende craving naar iets met koolhydraten om de daling in je bloedsuikerspiegel op te krikken. Foute boel dus. Koolhydraten worden dus veel minder gegeten in een dieet schema om deze reden. De focus ligt meer op het eten van eiwitten en gezonde vetten.

Je kan wat meer bewegen op een dag

Het is niet zo dat je fanatiek naar de sportschool moet tijdens het doen van een dieet schema. Wel is het aan te raden om wat meer te bewegen op een dag. Met beweging verbrand je immers meer calorieën en het is goed voor je spiermassa en gezondheid. Maar hoe kan je wat meer beweging in je dagelijkse leven toepassen?

Er zijn een aantal dingen die je kan doen. Neem de trap in plaats van de lift. Het is vaak een gewoonte om te doen wat je altijd al deed. Maar probeer hier verandering in te brengen en de trap te nemen. Of neem de fiets voor boodschappen in plaats van de auto. Zorg dat je stevige tassen hebt die je aan je stuur kan hangen. Wat je ook kan doen is een rondje buiten lopen na het eten. Hiermee beweeg je dus meer, maar het zorgt ook voor een goede vertering van het eten.

Drink geen frisdrank

Ook is het goed om te weten dat je frisdranken moet verbannen uit je dieet als je een dieet schema gaat volgen. Frisdranken bevatten vaak veel calorieën en er zitten veel suikers in die het dieet schema niet zullen bevorderen. Als je heel erg gewend bent om frisdrank te drinken, dan zal het erg wennen zijn om hiermee te stoppen. Het beste is wel om dit in één keer te doen, aangezien het echt je dieet schema zal beïnvloeden als je het af en toe nog doet. Als je dorst hebt, zorg dan dat je thee, koffie of water drinkt om de dorst te lessen.

Ga niet met honger boodschappen doen

Dit is een tip die je sowieso moet doen. Of je nou op dieet bent of niet, doe nooit boodschappen als je honger hebt. Je komt dan veel sneller in de verleiding om ongezonde dingen te kopen die je het liefst gelijk op wil eten. Zorg ervoor dat je boodschappen doet nadat je een maaltijd hebt gegeten. Doordat je verzadigd bent zijn je hersenen niet bezig met een hongergevoel. Zo zal je veel minder de verleiding voelen om iets ongezonds te kopen. Als je boodschappen gaat doen is het het beste als je een lijstje maakt van de dingen die in het dieet schema staan. Zo kan je stap-voor-stap het dieet schema af en zien wat je in huis moet halen.

Zorg voor support van je omgeving

Als je ervoor kiest om en dieet schema te volgen, dan is het erg in je voordeel als je support krijgt van je omgeving. Als je met een gezin woont en iedereen gaat vrolijk verder met ongezond eten voor je neus, dan kan het veel te verleidelijk zijn in oude gewoontes te vallen. Zorg er dus voor dat je omgeving rekening met je houdt. Vraag of ze het ongezonde eten weg willen houden. Als je in een gezin woont waarin meer mensen kampen met overgewicht, dan kan je er ook voor pleiten om met meerdere mensen in huis een dieet schema te volgen. Zo kan je elkaar stimuleren om het vol t houden en zit je elkaar niet te verleiden met ongezond eten. Het kan erg helpen om support te krijgen van je omgeving. Zo heb je niet het gevoel dat je er alleen voor staat!

Haal ongezond eten uit huis

Als je wilt beginnen aan een dieet schema is het goed om alle ongezonde dingen uit je huis te halen. Dus niet alleen die zakken chips, maar ook de sauzen die je hebt staan bijvoorbeeld. Hoe lekker ketchup of mayo ook is, hier zitten veel calorieën in en het past niet in een dieet schema. Als je de dingen wel gewoon in huis laat staan, omdat je denkt dat je hier wel sterk genoeg voor bent, is het toch aan te raden om het echt weg te halen. Het zal namelijk heel verleidelijk zijn om die dingen toch op te eten als je ze voor je neus hebt staan en je stiekem een beetje honger hebt. Of al heb je geen honger, dan kan het ook zijn dat je uit gewoonte naar deze producten grijpt en ze op eet.