6 tips voor motivatie

Wil je graag afvallen, maar heb je geen zin om naar de sportschool te gaan? Geen zorgen, je bent niet de enige. Gelukkig zijn er genoeg manieren om af te vallen zonder de sportschool. Maar hoe blijf je gemotiveerd? 6 tips om je motivatielevel hoog te houden.

6 tips om gemotiveerd te blijven

1. Stel jezelf doelen
    Het stellen van doelen kan je helpen gemotiveerd te blijven. Stel realistische doelen voor jezelf en schrijf deze op. Maak de doelen meetbaar en behapbaar, bijvoorbeeld "ik wil in drie maanden vijf kilo afvallen". Als je je doel bereikt hebt, beloon jezelf dan met iets kleins, zoals een nieuwe outfit of een massage.
  2. Zoek een sportmaatje
    Het kan helpen om samen met iemand te sporten. Zoek een vriend of vriendin die ook graag wilt afvallen en maak afspraken om samen te sporten. Dit kan bijvoorbeeld een wandeling, fietstochtje of yogales zijn. Door samen te sporten, motiveer je elkaar en wordt het sporten ook nog eens gezelliger.
  3. Maak gebruik van YouTube
    Er zijn genoeg workouts te vinden op YouTube die je thuis kunt doen of vraag advies bij een personal trainer. Zo hoef je de deur niet uit en kun je op elk moment van de dag sporten. Zoek bijvoorbeeld naar "home workout" of "HIIT workout". Er zijn ook kanalen die speciaal gericht zijn op thuis sporten, zoals "FitnessBlender" of "Blogilates".
  4. Varieer in sporten
    Het helpt om af te wisselen tussen verschillende sporten. Zo blijft het sporten leuk en uitdagend. Ga bijvoorbeeld zwemmen, doe mee aan een dansles of probeer eens een bootcamp training in het park.
  5. Focus op gezonde voeding
    Afvallen is voor 80% afhankelijk van gezonde voeding en voor 20% van sporten. Het is dus belangrijk om gezond te eten. Eet veel groenten, fruit, eiwitten en gezonde vetten. Vermijd suikerrijke en bewerkte voedingsmiddelen. Als je je lichaam gezonde voeding geeft, zul je merken dat je meer energie hebt en je beter in je vel zit.
  6. Wees lief voor jezelf
    Als je een keer een slechte dag hebt gehad, wees dan niet te streng voor jezelf. Het is menselijk om af en toe de mist in te gaan. Pak de draad weer op en ga verder waar je gebleven was. Het belangrijkste is om positief te blijven en jezelf niet te straffen.

You can do this

Afvallen zonder sportschool is zeker mogelijk. Het is belangrijk om gemotiveerd te blijven en het vol te houden. Door jezelf doelen te stellen, een sportmaatje te zoeken, gebruik te maken van YouTube, te variëren in sporten, te focussen op gezonde voeding en lief te zijn voor jezelf, kun jij je doel bereiken.