Afvallen zonder sportschool

Afvallen zonder sportschool

Afvallen zonder sportschool? Dat klinkt ideaal toch! Het is echt mogelijk om niet te sporten en wél af te vallen met een dieet schema. Je moet hierbij wat meer op je voeding letten en zorgen dat je je aan het schema houdt. Dan ga je snel afvallen.

Natuurlijk willen we het liefst binnen een week een paar kilo lichter zijn, maar zorg ervoor dat je je lichaam wel tijd geeft om ook daadwerkelijk die kilo’s kwijt te raken.

Een dieet schema is een ideale manier om op de lange termijn die overtollige kilo’s kwijt te raken. Het handige van ons dieet schema is dat je deze zelf kan samenstellen! Zo kan jij kiezen wat je wil eten.

Wat is een dieet schema precies?

Maar wat is een dieet schema precies? Een dieet schema is een schema waarin precies vermeld staat wat je wanneer mag eten op een dag, gedurende een periode. Je kan bijvoorbeeld weekschema’s of maandschema’s samenstellen. In het dieet schema staan voedingsmiddelen vermeld die gezond zijn voor je lichaam én die ervoor zorgen dat je je overtollige vet gaat verbranden. Het doel van een dieet schema is dat je deze volhoudt om een gezonde levensstijl te ontwikkelen. Het is dus een langdurige methode die ervoor zorgt dat die overtollige kilo’s niet meer terugkomen.

Gezond en verantwoord

Wij helpen jou naar je ideale streefgewicht!

Honger jezelf niet uit

Het dieet schema is er niet voor bedoeld om het lichaam uit te hongeren. De focus ligt juist op voldoende voeding per dag, zodat je niet helemaal uitgehongerd en depri op de bank zit aan het eind van de dag. Want als dat wel het geval zou zijn, dan heb je een grote kans dat je het dieet schema helemaal niet volhoudt. Want hoe moeilijk is het om van veel eten naar te weinig eten te gaan? Je lichaam zal daar zoveel aan moeten wennen, dat het bijna te verleidelijk zal zijn om weer te eten wat je altijd at. En dat is dus niet de bedoeling.

Het welbekende jojo-effect

Als het dieet schema zo zou zijn opgebouwd, krijg je vaak het welbekende jojo-effect te zien. Je valt in één keer 3 kilo af, maar komt de maand erna weer 4 kilo aan als je weer overgaat op je ‘normale’ eetschema. En het jojo-effect is echt heel slecht voor je lichaam. Je lichaam raakt erg in de war en zal anders gaan reageren op bepaalde voeding. Het kan ook zo zijn dat je lichaam de vetten sneller opslaat in je lichaam omdat ie denkt, wie weet krijg ik volgende week wel weer veel minder calorieën binnen. Niet goed dus. Gelukkig zorgt het dieet schema ervoor dat je op een verantwoorde manier de kilo’s kwijtraakt.

Hoezo geen sportschool?

Zoals we hiervoor al even zeiden, je hoeft niet naar de sportschool om af te vallen. Als je een gezond dieet schema volgt, dan zal je al heel wat kilo’s verliezen.

Je kan zeker je spieren trainen in de sportschool en je kan ook heel wat cardio doen, maar voor veel mensen is het afbeulen van het lichaam in de sportschool gewoon echt geen lolletje. Je hebt misschien het gevoel dat je naar de sportschool moet, omdat iedereen het doet.

Echter waar komt het op neer? Dat je in de auto stapt, naar de sportschool rijdt en je oefeningen doet die je helemaal niet leuk vindt. En vervolgens rijd je weer naar huis. Dat geen dus totaal geen voldoening voor velen. En gelukkig hoeft dat dus ook niet als je wilt afvallen!

Tips voor afvallen zonder sportschool

Als je niet naar de sportschool wilt, zijn er een aantal dingen die je kan doen die helpen bij het afvallen. Dit zijn dus tips naast het volgen van een dieet schema.

Allereerst is het belangrijk dat je veel water drinkt! Water zorgt ervoor dat je lichaam goed functioneert en afvalstoffen goed het lichaam uit kan krijgen. Je lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, het is dus van belang dat je je eigen waterpeil op peil weet te houden.

Daarnaast is het een tip om veel groenten te eten. Dit komt vanzelfsprekend terug in het dieet schema, dus daar hoef je je niet heel druk om te maken. Als je het dieet schema volgt, zal je voldoende groenten binnenkrijgen. Een laatste tip is om groene thee te drinken. Groene thee helpt bij de vetverbranding in je lichaam. Zorg dat je een paar koppen per dag drinkt om de vetverbranding te stimuleren.

Welke beweging je kan doen zonder sportschool

Als je het dieet schema gaat volgen, kan het wel helpen om wat meer beweging te krijgen op een dag. Het is goed voor je lichaam om zo’n 30 minuten per dag beweging te hebben. En nee, je hoeft er niet bij te zweten en je hoeft er niet te veel moeite voor te doen! Hieronder kan je een aantal tips lezen voor wat meer beweging op een dag. Je zal zien, als je er al een paar toepast in je dagelijks leven, ga je een verschil merken.

Huishoudelijke klussen zelf doen

Natuurlijk moeten we allemaal huishoudelijke klussen doen. Tegenwoordig is dit wel steeds makkelijker geworden met alle apparatuur! Maar je kan er ook voor kiezen om een aantal taken op spierkracht te doen. Lap de ramen, dweil de vloer, schrob de badkamer of boen je keuken weer spik en span. Op deze manier is én je huis schoon en heb je een kleine, natuurlijke work-out gehad.

Klusjes buiten

Als je een tuin hebt, kan je ervoor kiezen om lekker een dagje te tuinieren. Dit schijnt goed te zijn voor je gezondheid. Je krijgt lekker frisse lucht en je beweegt wat. Een ander klusje dat je buiten kan doen is de auto zelf wassen. Dit kan voor sommige mensen wel echt next level zijn.. Maar als je het wil proberen, dit is je kans!

Laat de auto staan

Als je eenmaal een auto hebt, dan wil je eigenlijk niet anders meer. Het is zo makkelijk en handig om dingen te doen met de auto. Echter, je zou er ook voor kunnen kiezen om hem soms te laten staan. Neem de fiets of wandel naar de supermarkt bijvoorbeeld. Als je een supermarkt in de buurt hebt zitten is dit makkelijk te doen. Maar ook als je andere dingen moet doen die in de buurt van je huis liggen, kan je de auto laten staan.

Trap en roltrap

Als je gewend bent om altijd de lift te nemen, kan dit wel even wennen zijn. Neem in plaats van de lift, de trap of roltrap. Je krijgt op deze manier veel meer beweging en het is een extra oefening omdat je ook nog eens meer moeite moet doen als je omhoog loopt.

Neem een looppauze tijdens werk

Zit je veel achter een bureau? Kies er dan voor om een stukje te wandelen in de pauze. Het is heel verleidelijk om achter je bureau te lunchen of alleen even te sjokken naar de kantine. Je krijgt amper beweging op een dag en aan het eind van de dag ben je geestelijk misschien wel zo moe dat je aan beweging niet moet denken. Je kan ook een collega vragen om een stukje mee te lopen, dit kan een extra stimulans zijn om wat meer te bewegen tussen de werkzaamheden door.

Wandel elke dag

Het is ontzettend goed voor je om elke dag te wandelen. Het beste is het om dit ’s ochtends te doen voordat je dag begint. Of juist ’s avonds na het avondeten, dan kan je ook beter je maaltijd verteren. Wandelen schijnt heel goed te zijn voor je lichaam, dit is immers wat we vroeger ook altijd al deden. Als je je wandelmoment eenmaal erin hebt zitten, zal het je steeds makkelijker afgaan en wordt het een onderdeel van je routine.

Verderop parkeren

Dit bedoelen we met next level dus. Je kan ervoor kiezen om je auto wat verderop te parkeren in plaats van voor de deur. Zo moet je altijd een stukje lopen tot je bij je auto of huis bent. Je krijgt hierdoor meer beweging!

Dansen

Dit is een vrolijke tip. Hou je van dansen? Zet af en toe je favoriete dansnummer op en dans mee. Hier wordt je niet alleen heel happy van, je bent dus ook lekker aan het bewegen!

Koolhydraatarm dieet

Waar het op neer komt met een dieet schema, is dat dit een koolhydraatarm dieet is. Dit houdt in dat er minder koolhydraten worden gegeten en meer gezonde vetten en eiwitten. Maar waar zitten koolhydraten dan precies in? Koolhydraten zitten in zetmeelproducten, rijst en granen. Koolhydraten zijn suikers waardoor je lichaam insuline aanmaakt. De aanmaak van insuline zorgt er weer voor dat je zin hebt om nog meer te eten, het liefst iets zoets. Hierdoor ga je meer eten dan je eigenlijk nodig hebt en zal je lichaam ervoor zorgen dat die koolhydraten als vet worden opgeslagen.

Je ziet dit ook veel bij producten zoals diepvriespizza, fastfood en chips als dat gegeten wordt. Je bent een korte tijd verzadigd, maar niet lang genoeg om te wachten tot een volgende maaltijd bijvoorbeeld. En dan ga je dus meer snacken. Het liefst ook iets vets! Het is niet zo dat je helemaal geen koolhydraten meer moet eten, maar er is een verschil in het soort koolhydraten.

Dieet schema is ideaal

Het dieet schema is erop gebouwd om jou voldoende voedingsstoffen te laten eten. Het dieet schema bestaat uit drie hoofdmaaltijden met een aantal snacks tussendoor. Het kan in de eerste paar weken voorkomen dat je tijdens het dieet nog steeds van die cravings hebt die je vroeger ook had. Dan is goed om een handje noten of rauwkost te eten tot een volgende maaltijd. Je haalt hier de juiste voedingsstoffen uit en je honger is gestild. Wat vooral belangrijk is tijdens het dieet, is dat je het volhoudt om gezond te eten. Je mag best iets meer eten dan er in het schema staat, zolang dit verantwoord is.

Als je aan het dieet schema gaat beginnen is het fijn om te weten dat je geen honger zal lijden. Ook hoef je dus niet fanatiek naar de sportschool te gaan om de kilo’s eraf te krijgen. Als je alleen het dieet schema volgt, zal je zien dat de kilo’s er al afvliegen. Als je zorgt voor wat meer dagelijkse beweging zal dit nog sneller gebeuren. Die keuze is aan jou! Zorg dat je het dieet schema zo samenstelt dat het past bij jou behoeftes. Zo hou je het langer vol en zal je zien dat je ook op een fijne manier kan afvallen!

Snelle en langzame koolhydraten

Zo heb je snelle en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten zitten in producten als koekjes en snoep. Deze snelle koolhydraten zorgen snel weer voor een hongergevoel. Je blijft als het ware onverzadigd, terwijl je wel heel veel calorieën binnenkrijgt. In het geval van langzame koolhydraten, is het zo dat deze er juist voor zorgen dat je voor een langere periode verzadigd blijft. En dat is precies wat je wilt! Langzame koolhydraten zitten in peulvruchten en avocado’s bijvoorbeeld.

De focus ligt op eiwitten en gezonde vetten

De focus moet dus liggen op de inname van eiwitten en gezonde vetten. Eiwitten zorgen ervoor dat je spiermassa voldoende voedingsstoffen heeft. Als je hiervan te weinig zou binnenkrijgen, zal je spiermassa snel afnemen. Je lichaam moet dan de energie uit de spiermassa halen. Daarnaast zijn gezonde vetten heel belangrijk. Juist ook voor het verbranden van vet op het lichaam. Maar ook voor de voeding voor de hersenen is dit belangrijk! Je hersenen bestaan voor een groot deel uit vet en moeten wel voldoende voeding krijgen om goed te werken.